پیشنهاد سردبیر

اگر در جامعه ما به سیره حضرت خدیجه(س) تأسی شده و از آن درس بگیریم، هیچ دشمنی نمی‌تواند بر ما غلبه کند. ایثار، فداکاری، همراهی، تحمل، گذشت و تاب‌آوری حضرت خدیجه(س) برای زنان ما درس آموز است.

حضرت خدیجه کبری(س) الگویی برای تمام زنان مسلمان

دهم ربیع الاول، سالروز ازدواج رسول خدا حضرت محمدبن عبدالله(ص) و حضرت خدیجه(س) است. ازدواجی مبارک که رهاوردها، ارمغانها و آثار عالی برای اسلام پدید آورد، از جمله این که گوهر تابناکی در دامان این بانوی بزرگوار پرورش یافت که میوه قلب پیامبر حضرت فاطمه(س) است.

برای واکاوی شخصیت متعالی حضرت خدیجه(س) با خانم دکتر انسیه خزعلی، استاد حوزه و دانشگاه هم کلام شدیم. ایشان تاکید می‌کند که در وجود حضرت خدیجه(س) ارزش‌ها و کمالات انسانی فراوان بود و به همین دلیل ایشان الگوی واقعی و راستین برای تمام افراد جامعه هستند.

حضرت خدیجه کبری(س) الگویی برای تمام زنان مسلمان

توصیف خواندنی پیامبر(ص) از حضرت خدیجه (س)

دکتر خزعلی در ابتدا با بیان اینکه سخن گفتن از حضرت خدیجه(س)، بانویی نمونه و تاثیرگذار دشوار است، می‌گوید: حضرت خدیجه(س) اولین بانویی است که به پیام آسمانی پیامبر(ص) پاسخ مثبت داد و در کنار رسول خدا(ص) با تمام توانی که داشت در مقابل مشرکان ایستاد و مقاومت کرد و ثروت سرشار خود را برای پیشرفت اسلام در طبق اخلاص گذاشت. بانویی که پیامبر اسلام(ص) با یاد او، متأثر می‌شد و هر چیزی که منتسب به او بود را گرامی می داشت به گونه‌ای با تمام وجود و از صمیم قلب از حضرت خدیجه(س) به نیکی یاد می‌کرد. آن حضرت(س) ویژگی‌های منحصر به فردی داشت. همچنان که پیامبر(ص) فرموده است «خدا شاهد است ‏خدیجه زنی بود که چون همه از من رو می‏گردانیدند، او به من روی می‏کرد و چون همه از من می‏گریختند، به من محبت و مهربانی می‏کرد و چون همه دعوت مرا تکذیب ‏می‏کردند، به من ایمان می‏آورد و مرا تصدیق می‏کرد. در مشکلات ‏زندگی مرا یاری می‏داد و با مال خود کمک می‏کرد و غم از دلم‏ می‏زدود». در آن دوران سخت او به یاری پیامبر(ص) شتافت و اولین فردی بود که به حضرت(ص) ایمان آورد. این موارد همه نشان دهنده ویژگی‌های خاص اخلاقی، شخصیتی در حضرت خدیجه(س) و حق جویی آن حضرت  وبی اعتنایی به دنیا و جلوه های آن است.

معیار همسر گزینی

ایشان با بیان اینکه زندگی مشترک پیامبر(ص) و خدیجه(س)  و نوع انتخاب زوج و معیارهای گزینش برای تمام انسان‌های جویای سعادت درس آموز است؛ یادآور می‌شود: شاید بشود این ویژگی‌ها را در چند مورد به صورت خاص نشان داد و از آن برای جوانان و زنان بعنوان الگو و سرمشق، نمونه مصداقی و عینی پیدا کرد. اول در بخش گزینش همسر و ایده آل مورد نظرنکته مهم در زندگی حضرت خدیجه(س) و ازدواج ایشان، نگاه خاص حضرت(س) به معنویت و ارزش‌های انسانی است. ثروت بسیار و شهرت حضرت خدیجه(س) کفایت می‌کرد که ایشان با افراد سرشناس و ثروتمند مکه ازدواج کنند اما ارزش و ملاک ایشان چیز دیگری بود و به همین دلیل فردی را انتخاب کردند که صداقت و جوانمردی او شناخته شده بود. با وجود آنکه پیامبر(ص) در آن زمان دستش از مال دنیا خالی بود، اما وجود ایشان سراسر معنویت و اخلاق بود و حضرت خدیجه(س) همین ارزش را برگزید. لذا در اسوه جویی توجه به این  ملاک و معیارها است که چراغ راه نسل نو برای زندگی در مسیر صحیح و تراز اسلام می باشد.

ایثار و مقاومت پر صلابت خدیجه سلام الله علیها در دفاع از حق

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در دولت سیزدهم بیان می‌کند: ام المؤمنین، حضرت خدیجه(س) درک خوبی از زندگی مشترک و همدلی و همپایی با همسر را ارایه می دهد. آن بانوی نمونه در سختی‌ها و مشکلات و در مسیر و هدف ارزشمند و مقدسی که انتخاب کرده است، برای رسیدن به آن هدف متعالی همه گونه سختی را تحمل کرده و فداکاری می‌کند. هدفی مقدس که در صورت متعالی بودن، زندگی معنا پیدا کرده و شیرین و دلپذیرمیشود. حضرت خدیجه برای پیامبر(ص) بی حساب ایثار و مقاومت کرد. در ایامی که پیامبر(ص) محاصره بودند، حضرت خدیجه(س) همه گونه فداکاری برای تامین معیشت اصحاب و پیامبر(ص) انجام داد تا در سختی قرار نگیرند و اموال خود را در این مسیر هزینه کرد یا زمانی که پیامبر(ص) در غار حرا بود با سختی و مشقت برای پشتیبانی، رساندن غذا به پیامبر(ص) و کمک به اینکه پیامبر(ص) در مسیر و برنامه خود موفق باشد، مجاهدت نمود.

دکتر خزعلی یادآور می‌شود: یکی دیگر از ابعادایستادگی حضرت خدیجه(س) تحمل زخم زبان‌ها و فشارها و کنایه‌ها و تحریمهای زنان قریش است. آنان که به دلیل ایمان آوردن حضرت خدیجه(س) و همراهی او با پیامبر(ص) حضرت(س) را تحریم کرده بودند و شرایط سختی را ایجاد کرده بود. حتی در شرایط سختی مانندوضع حمل حضرت(س) و زمانی بود که ایشان به کمک زنان نیاز دارد او را تنها گذاشتند اما از جانب خداوند تمام این موارد جبران شد و مورد حمایت و عنایت حضرت حق قرار گرفت. باید این نگاه زیبا که در مسیر حق و برای رساندن پیام حق و برای نجات مردم باید باگذشت ، ایثار و روی گشاده به استقبال دشواریها رفت ومشکلات را تحمل کرد در جامعه ما نهادینه شود.

حضرت خدیجه(س)، نمونه بارز الگوی سوم زن مسلمان

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید می‌کند: اگر در جامعه ما به سیره حضرت خدیجه(س) تأسی شده و از آن درس بگیریم، هیچ دشمنی نمی‌تواند بر ما غلبه کند. ایثار، فداکاری، همراهی، تحمل، گذشت و تاب‌آوری حضرت خدیجه(س) برای زنان ما درس آموز است. هر فردی با هر توانی که دارد تلاش کند تا خلأهای جامعه پر شود، اگر یکی مثل حضرت خدیجه(س) با مالی که در اختیار دارد، یکی با علم خود و... با هر توانی تلاش کند بخشی از نقصان‌های موجود را تکمیل کند، آنگاه همه در مسیر تعالی قرار خواهیم گرفت. با این دید و تفکر شخصیت متعالی حضرت خدیجه(س) ساخته شد و خدیجه(س) تبدیل به بانوی بی نظیری شد که پس از قرن‌ها اثرگذاری ایشان را شاهد هستیم.

دکتر خزعلی در پایان می‌گوید: الگوی سوم زن مسلمان، الگویی بی نظیر و نتیجه نگاه متعالی به زنان است. این الگو با الگویی که غرب برای زن ترسیم کردو همینطور الگوی تحجر شرق متفاوت است. در این الگو زن به خانه محدود نشده و همینطور از فعالیت اجتماعی منع نمی‌شود ضمن اینکه او را تنها به فعالیت اجتماعی و مثل یک مرد و با نگاه مردواره نگاه نمی‌کنند. الگوی سوم زن مسلمان مسابقه ای را بین زن و مرد قرار نمی‌دهد که او برای پیروزی در آن مجبور شود از بسیاری مسائل فطری خود عقب نشینی کند. زن در این الگو می‌تواند مباحث منزل و خانواده را تامین کند و این توان و قدرت و ظرفیت را خداوند در او قرار داده است که بتواند مادر و همسر خوبی  بوده و از سوی دیگرالگوی مؤثری در مسائل اجتماعی باشد. نمونه بارز این الگو  حضرت خدیجه(س) بود. او یک زن بازرگان و فعال در جامعه بود. همینطور زن کنشگر در فعالیت‌های اجتماعی بود و در حمایت از پیامبر(ص) ایستاد و در مقابل تمام دشمنی‌ها خم به ابرو نیاورد و بلکه هر روز مقاوم‌تر از پیش ظاهر شد. حضرت خدیجه(س) در مسائل اجتماعی، مباحث اقتصادی، سیاسی، خانوادگی و... در مسیر تکامل و شکوفا کردن استعدادها در حیطه‌های مختلف الگویی بی نظیر، یکتا و ناب برای زنان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.